Uppdelning av arv mellan helsyskon

Hej

Mitt namn är Mikael. Jag skulle uppskatta om ni kunde svara på några frågor. Mina 2 förälder har gått bort. Jag är det 4:e barnet av 4 barn och vi är alla i 50 års åldern. Vi är alla deras barn lagligt sedans födelsen och vi är alla svenska medborgare. Jag har en äldre bror som är 55 år gammal och två systrar som är 52 år gammal och jag är också 52 år gammal för att vi är trillingar. Det finns saker, möbler, pengar och en villa (hus) som finns nu på marknaden till salu i dödsboende arvet. Nu är det så här att jag har bott utomlands i 30 år och jag fick besked från min syster (tredje äldsta barnet) via email att våran pappa hade avlidit augusti i år (2018). Mamma dog för 3,5 år sedan. Mina föräldrar hade inte skrivit ett testamente som jag förstår. Min syster som uppenbarligen tar hand om dödsboendet har inte sagt mycket till mig om vad som händer i Sverige. Jag såg på mäklarens hem sida att mina 3 syskon var nu ägare av huset men mitt namn var inte där??? 1. Jag undrar hur mycket har jag rätt att ärva från våra föräldrar när det kommer till saker, möbler, pengar och pengar från huset när den blir såld? Får vi alla 4 barn lika mycket (25%) var eller hur räknas det ut och hur bedöms & bestäms det här? 2. Kan min syster som tar hand om alltihopa bestämma att skriva ut mig från arvet för att jag bor utomlands eller att hon vill inte ge mig mycket eller inget från arvet. Har hon en laglig rätt att själv bestämma vem som får vad och hur mycket i pengavärde?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrätt

Vid avsaknad av ett testamente är det Ärvdabalkens (ÄB) regler som styr hur arvet ska fördelas. Alla helsyskon är betraktade som bröstarvingar till era föräldrar och har därmed en lika stor rätt till arvet. Det innebär i ert fall med fyra syskon att kvarlåtenskapen kommer att delas i fyra lika stora delar alltså 25% vardera, se 2 kap. 1 § ÄB. Det är således inte möjligt för det ena syskonen att bestämma hur stor del som ska tillfalla vart syskon utan detta regleras i lag. Det spelar heller inte någon roll att du bor utomlands utan du har fortfarande lika stor rätt till arvet som dina syskon.

Här hittar du Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare