Universell testamentstagare vid bouppteckning innan arvingar godkänt testamentet

Hej igen!

Tack för hjälp och råd!

Jag är en universell testamentstagare, och bouppteckningen efter en släkting har nyss startat. Av juristen, som sköter detta, har jag fått information om att jag ej är delaktig nu, då det är släkten som är dödsbodelägare. Juristen menar att jag bara ska avvänta, till de i så fall godkänner testamentet. Jag tycker det låter mycket märkligt, då jag förstår det som att även jag, enligt lag, också är dödsbodelägare redan nu.

För övrigt är släkten inte med i testamentet, utan jag och 2 andra parter ska ärva allt, jag den största delen.

Hur ska jag förhålla mig till detta? Nu är alltså släkten och river i huset, som de inte ska ärva. Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag håller med dig om att detta låter märkligt. Som universell testamentstagare är du mycket riktigt dödsbodelägare enligt 18 kap 1 § ärvdabalken och ska enligt 20 kap 2 § ärvdabalken kallas till bouppteckningen.

Att samtliga arvingar inte godkänt testamentet innebär inte att det inte är giltigt eller att du inte är dödsbodelägare, utan endast att de fortfarande har möjlighet att klandra testamentet enligt 14 kap 5 § ärvdabalken. Väcks ingen klandertalan inom sex månader vinner testamentet laga kraft och blir då gällande mot arvingarna oavsett om de godkänt det eller inte. Ett godkännande av testamentet innebär också att det inte behöver delges arvingarna, se 14 kap 4 § ärvdabalken. Innan testamentet antingen godkänts av samtliga arvingar eller vunnit laga kraft kan arvet visserligen inte fördelas, men så länge det inte förklarats ogiltigt har du som universell testamentstagare ställning som dödsbodelägare.

Du bör därför kontakta juristen igen och kräva att få vara med vid bouppteckningen, eftersom du som dödsbodelägare har rätt till det. Behöver du ytterligare hjälp och råd är du varmt välkommen att kontakta vår telefonrådgivning på 08-533 300 04 (öppet mån-fre 10-16) eller boka tid med en av Lawlines jurister via https://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare