Uniformsregelmente

Hej!

Jag jobbar på ett flygbolg med uniformsreglemente. Nyligen blev de obligatoriskt för alla med hår längre än till kragen på kavajen, att bära håret i knut. Detta med hänvisning till hygienskäl då vi serverar mat. Innan reglen om håret i knut, har fläta och tofs varit ok. Det konstiga är att vi får ha både smycken och nagellack (som tex kökspersonal inte får bära).

Får företaget verkligen tvinga oss att bära håret i knut? När det fortfarande är okej med nagellack o smycken.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsgivaren har själv rätt att bestämma den policy de vill ha på företaget gällande klädkod (i ditt fall hur ni ska ha håret). Vill ni driva frågan och är fackligt anslutna föreligger förhandlingsrätt, se lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet 10 § https://lagen.nu/1976:580, dock skulle jag med största sannolikhet på rak arm säga att det är okej för arbetsgivaren att bestämma en sådan klädkod, framför allt med hänvisning till miljö och hälsa.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare