FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/11/2018

Ungdomsrabatt när misstänkta fyller år mellan brott och straff.

Hej, har en vän som har åkt fast för ringa narkotikainnehav 6 dagar innan han fyller 18 år. Alltså han åkte fast den 16:e november och fyller 18 den 22:e. Då undrar jag om domen kommer att beslutas som om han fortfarande vore 17 eller om det utgår utefter har fyllt 18 (Eftersom beslutet kommer att tas efter han har fyllt 18). Uppskattar starkt svar. Mvh David

Lawline svarar

Hej!

Tack för du valde Lawline för att ställa din fråga!

Ja du har rätt med att åldern spelar roll i fråga om straff. Alla inom åldern 15-21 får någon typ av strafflindring enligt 29:7. Varje år mellan 15 och 21 ökar straffet någorlunda.

Enligt denna paragraf kommer din vän få en rabatt som en 17 åring får, då han var 17 när brottet begicks. Schablonmässigt sänks straffet med ⅔.

Hade brottet varit så pass allvarligt att fängelse kan bli aktuellt skulle faktumet att din vän fyllt 18 spela roll i bedömningen om ungdomsvård hade varit lämpligt Enligt 31:2 2st. Då detta kommer leda till böter behövs inte en sådan bedömning.

Dock är det svårt för mig att göra en bedömning om rabatten då jag inte har alla omständigheter framför mig.

Hoppas det räckte för att få svar på frågan!

Jakob WestlingRådgivare