FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/11/2019

Unga som gjort sig skyldiga till olovlig körning

Är passagerarna (ungdomar 14-15 år) som sitter i bilen när en 14 åring (som såklart inte har körkort) kör skyldiga till något straff?

Vad kan straffet bli för den 14 åriga föraren (dom körde bilen i några timmar)? Bilen kördes även av en 15 åring, är det skillnad på straffet där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det brott som kan bli aktuellt i din fråga är olovlig körning, som omfattar gärningen att köra bil utan körkort (3 § 1 st. i lagen om straff för vissa trafikbrott).

Kan passagerarna ha gjort sig skyldiga till något brott?

För att en passagerare ska kunna dömas för brott krävs att passageraren som ägare av bilen, eller som representant för ägaren, med vetskap tillåtit någon som saknar giltigt körkort att köra bilen (3 § 3 st. i lagen om straff för vissa trafikbrott). Representant för ägaren kan man exempelvis vara om man lånar bilen av den riktiga ägaren. Eftersom det rör sig om 14–15-åringar utgår jag från att ingen varken äger bilen eller agerar som representant för ägaren. Min bedömning är därför att passagerarna som endast suttit med när bilen körts inte har gjort sig skyldiga till något brott.

Straffet för en 14-årig förare

En 14-åring som kör bil gör sig skyldig till brottet olovlig körning. I Sverige är man dock inte straffmyndig för handlingar som man begår innan man är 15 år (1 kap 6 § brottsbalken). En 14-åring kan alltså inte dömas till något straff. När personer under 15 år gör sig skyldiga till brott brukar detta istället leda till åtgärder inom socialtjänsten.

Straffet för en 15-årig förare

En 15-åring kan dock dömas till straff. Straffet för olovlig körning är böter (3 § 1 st. i lagen om straff för vissa trafikbrott). Om den olovliga körningen bedöms som grov kan detta innebära ett hårdare straff. Eftersom det inte framgår några särskilt försvårande omständigheter i din fråga utgår jag dock från att det rör sig om en olovlig körning av normalgraden, vilket är det vanligaste.

När någon under 18 år döms finns det dock särskilda straff som kan användas istället för fängelse eller böter. Ett straff som egentligen hade inneburit fängelse kan exempelvis innebära ungdomstjänst eller ungdomsvård för den som är under 18 år. Skulle ett straff innebära höga böter kan också straffet bytas ut mot ungdomstjänst i vissa fall då det anses lämpligt (32 kap. 2 § brottsbalken). Har en 15-åring gjort sig skyldig till olovlig körning av normalgraden kan straffet alltså antingen bli böter eller ungdomstjänst.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare