Underskrift för bindande avtal

Hej

Det finns utländska värdepapper-mäklare på internet. Vid registrering av konto så måste man acceptera deras villkor och det står bl.a. att man kan bli skyldig att betala pengar ifall man får minus på kontot med tanke på att man lånar pengar för att kunna handla värdepapper. Men man skriver ju inte under med sitt namn. Man registrerar däremot sig med sina riktiga uppgifter och skickar kopia på sitt pass.

Betyder det att avtalet är bindande eller inte?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De allra flesta avtal kan ingås både muntligt och skriftligt. Det finns ingen specifik lag som reglerar underskrifter. Däremot finns det för vissa avtal, t.ex. vid köp av hus, krav på att parterna skriver under ett skriftligt avtal.

I ditt fall har motparten över nätet kommit med ett anbud vilket är förslag om att ingå avtal med visst innehåll. Om det krävs att du registrerar dig och skickar bild på ditt pass för att acceptera anbudet och du gör precis det så har du ingått ett bindande avtal. Det krävs ingen underskrift för att avtalet ska vara bindande.

Om du har några ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare