Underrättelse från Transportstyrelsen

jag har tappat mitt körkort och har idag fått från transportstyrelsen en underättelse och där står inte nått om hur länge det eventuellt blir borta ? så jag blir fundersam vad det betyder och vad jag skall göra ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När körkortet omhändertas av polisen skickar de ett omhändertagandebeslut till Transportstyrelsen inom 48 timmar. När Transportstyrelsen mottagit beslutet skickar de en underrättelse till dig som körkortshavare och du får möjlighet att yttra dig i ärendet. Därefter utreder Transportstyrelsen om ditt körkort ska återkallas eller om det ska lämnas tillbaka till dig. Om körkortet ska återkallas bestämmer Transportstyrelsen vilken spärrtid som ska gälla för dig. Med spärrtid avses den tid som ett körkort ska vara återkallat.

Mot bakgrund av den förklaring du har gett förefaller det som att du har mottagit en underrättelse av Transportstyrelsen. Anledningen till att det inte framgår ytterligare information om ditt körkort beror således på att Transportstyrelsen ännu inte har fattat ett beslut i ditt ärende. Du bör få ett beslut avseende körkortsåterkallelsen inom kort från Transportstyrelsen där en eventuell spärrtid kommer att framgå.

Har du ytterligare frågor om ditt körkort rekommenderar jag dig att ta kontakt med Transportstyrelsen.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare