FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/05/2019

Underrättas bilägaren vid rattfylleri?

Hej!

Jag blev stoppa polisen dagen efter jag druckit, tyvärr hade jag missbedömt om jag fick köra. Blåste 0,3 I utandningtest. Erkände och dom tog körkortet. Bilen jag körde star på ngn annan, kommer denna person bli underrättad om händelsen? Bilen var ej inblandad I ngn olycka.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid rattfylleri finns det ett föraransvar, innebärande att den som gjort sig skyldig till ett brott är den som framfört fordonet under påverkan av alkohol, inte bilägaren. Som utgångspunkt finns det ingen skyldighet för polisen att kontakta ägaren till bilen för att underrätta vederbörande att någon annan framfört fordonet berusad. Undantaget skulle i sådana fall vara om även bilägaren är misstänkt för brott (t.ex. att det kan visas att bilägaren visste att du var berusad men ändå gav dig nycklarna och lät dig köra iväg). Det framkommer inte av din fråga att så är fallet och du kan därmed ha som utgångspunkt att bilägaren inte kommer att bli underrättad om händelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare