FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/06/2018

Underlåtenhet att märka får

Hej! Jag undrar om det kan bli några straffpåföljder för en individ som bryter mot en Eu-lag, men ej svensk lag? Specifikt ifall man håller får utan ett SE-nummer/produktionsplatsnummer.

Jag fick följande information från SJV angående svenska lagkrav på sagda nummer:

"Det finns krav på SE-nummer för en plats där det finns får enligt EU:s förordning 21/2004 artikel 3. Enligt 3 § Jordbruksverkets föreskrift SJVFS 2007:14 ska en produktionsplats anmälas till Jordbruksverket."

Vad skulle kunna hända ifall man håller ett sådant djur utan ett SE-nummer?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret finns i svenska rättskällor, inte i EU-lagstiftning

Enligt fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, artikel 288 är förordningar "till alla delar […] bindande och direkt tillämplig[a] i varje medlemsstat". EU har dock inte befogenhet att lagstifta om straff, och därför innehåller förordningen SJV hänvisar till inga sådana bestämmelser. Det stadgas istället i förordningens tolfte artikel, andra punkten, att påföljder vid överträdelser av förordningen ska bestämmas av medlemsstaterna. Vi måste alltså leta i svensk lagstiftning. Av 2 § i lagen om provtagning på djur m.m (LPD, ej etablerad förkortning) framgår att lagen kompletterar vissa förordningar som faller i inom lagens tillämpningsområde. Att just den förordningen som SJV hänvisade till är den som avses i paragrafen framgår av ett tillkännagivande. Det är således i LPD vi måste börja söka svaret på din fråga. Det står ingenting i LPD om vad som händer om man inte följer reglerna för märkning, men enligt 16 § LPD får en kontrollmyndighet (SJV) meddela sådana förelägganden och förbud. Det är alltså, slutligen, i SJV:s föreskrifter vi ska söka svaret.

Vad säger då SJV:s föreskrifter?

Jag har gått igenom SJV:s föreskrifter. Den enda av relevans är SJVFS 2007:14, som de själva hänvisat till. Den säger ingenting om påföljder. Vad skulle kunna hända ifall man håller får utan SE-nummer? Till dess SJV utfärdar några föreskrifter om den saken är svaret kort och gott: ingenting.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare