FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/02/2018

Underlåtenhet att iaktta väjningsplikt

Om en person gjort en vänstersväng och mötande bil kör in denne vänstersvängande bil.

Inga personskador har inträffat .

Om det blir åtal och vänstersvängande bilen blir fälld för detta.

Personen i fråga tjänar 26000:- brutto i månaden.

Blir det då dagsböter och hur många kan det då bli

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För brott mot att ha underlåtit att iaktta väjningsplikten gäller ansvar enligt 14 kapitlet trafikförordningen (se främst 14 kap. 3 § trafikförodningen). Ansvaret aktualiserar penningböter.

Penningböter är böter i form av en fast penningsumma som betalas av den som begått mindre brott/förseelser. En penningbot utgörs alltså av ett fast belopp, till skillnad från dagsböter, som är inkomstbeprövande. Vid dagsböter inverkar faktorer som brottets straffsats och svårighet samt den dömdes inkomst. Man brukar då prata om antal dagsböter och bötesbeloppet (exempelvis 50 dagsböter á 70 kr. Detta resulterar i 3500 kr i böter.)

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533-300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare