FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll17/05/2014

Underhållsstöd till barn över 18 år

Hej, jag har en särbo som har 2 tonårsdöttrar som båda bor hos honom 100%. Den äldsta dottern är 19 år och går i gymnasiet. Mamman betalar underhållet, 1200 kr, direkt till dotter och säger att dottern inte behöver betala något till pappan för mat mm. Stämmer det? Kan dottern själv ta pengarna och "söla" bort, utan att betala något? Pengarna, eller i alla fall en del av dom, ska väl gå till mat mm.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förälders underhållsskyldighet behandlas i 7 kap Föräldrabalken (FB), https://lagen.nu/1949:381.

Enligt 7 kap 1 § FB är en förälder underhållsskyldig fram till barnet fyller 18 år. Denna skyldighet kan dock förlängas om barnet efter denna tidpunkt studerar i grundskola, gymnasieskola eller vid någon annan liknande utbildning.

Fram till barnet fyller 18 år ska underhållsbidraget betalas ut till barnets förälder. Efter att barnet fyllt 18 år ska det i stället betalas ut direkt till barnet.

Precis som du nämner är tanken att pengarna ska täcka vissa kostnader för boende och mat men även vissa fritidsintressen. Det är utifrån de kostnaderna som bidragets storlek räknas fram. Eftersom underhållsbidraget ska betalas ut direkt till barnet kan det av förklarliga skäl dock vara svårt att styra exakt vad pengarna går till.

http://www.forsakringskassan.se hittar du mer information angående underhållsbidraget.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare