FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/08/2013

Underhållsstöd för barn

Mitt ex och jag har köpt varsin telefon m abonnemang till två av våra flickor i present. Nu skall flickorna bo hos mig på heltid och jag skall få underhåll lika mycket som försäkringskassans belopp, 1273 per barn. Jag undrar vem som skall betala abonnemanget mitt ex står för?

Lawline svarar

Hej,

Underhållsstödet regleras i 7 kapitlet Föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381 , och i 19 kapitlet Socialförsäkringsbalken, https://lagen.nu/2010:110#K19v.

Det betalas av den förälder som inte har barnet boende hos sig. Summan varierar beroende på föräldrarnas inkomst. Det grundläggande beloppet på 1273 kronor beräknas täcka ca 65 procent av barnets kostnader.

Således är det någonting ni får göra upp mellan er om du anser att det är en kostnad som överstiger det som underhållsstödet bör täcka. Om det inte går att komma överens rekommenderar jag er att ta kontakt med en verksam jurist.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare