FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/01/2018

Underhållsskyldighet vid gemensam vårdnad

Hej

Har en dotter som strax är 10 år och bor sedan december månad i Stockholm tillsammans med sin mamma..jag vill träffa henne men kan inte pga olika anledningar.. frågan lyder, är jag skyldig att betala underhåll trots att jag ej kan träffa henne? Bor själv nere i Helsingborg och Vi har gemensam vårdnad

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Underhållsskyldighet gentemot barn regleras i 7 kap. föräldrabalken. Om ett barn bor varaktigt hos den ena föräldern måste den andra föräldern betala underhållsbidrag även om föräldrarna har gemensam vårdnad (se 7 kap. 2 § andra punkten). Detta är i princip en absolut skyldighet vilket innebär att hänsyn inte bör tas till att "bidragsföräldern" är förhindrad att ha barnet boende hos sig. Huruvida en förälder vill eller kan ha barnet boende hos sig är alltså oväsentligt för frågan om underhållsskyldighet.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare