FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/12/2013

Underhållsskyldighet till vuxen son

Jag har ett barn som fyllde 20 år i September, han bor hos sin mamma (ca 50% av tiden) och (ca 50% av tiden) hos sin flickvän (med dennes föräldrar). Jag har betalat underhåll på 1000:-/ månad från att vi skildes (förra året) samt 1000:- direkt till min son tills han fyllde 20 år i år, han slutade gymnasiet i Juni i år och har jobbat extra under sommaren och under hösten. Han har för avsikt att läsa vidare på komvux, efter årsskiftet. han jobbar extra ca 12 timmar i veckan och planerar att göra så under sina studier, han kommer dessutom att få studie bidrag har han sagt. Måste jag betala underhålls efter att han blev 20 år och dessutom inte studerade? när han börjar studera igen efter årsskiftet måste jag betala underhåll igen? och hur mycket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I och med att din son har fyllt 18 år så har du ingen skyldighet att betala underhåll till honom under tiden som han inte studerar. När han upptar sina studier i vår så aktiveras dock din underhållsskyldighet igen. Hur mycket du är skyldig att betala är svårt att svara på utan mer information. Omständigheter som ska beaktas är barnets behov, föräldrarnas ekonomiska förmåga samt barnets egna inkomster och sociala förmåner. På Försäkringskassans hemsida finns det en mall som du kan använda dig av för att få en indikation på hur mycket du ska betala, men det allra bästa är att komma överens om en skälig nivå tillsammans med din son och sonens mamma. Mallen hittar du här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag

Din underhållsskyldighet kvarstår så länge din son studerar på grundutbildningsnivå (d.v.s. ej högskola/universitet), men upphör slutgiltigt när han har fyllt 21.

Ovanstående framgår av föräldrabalken 7 kap. 1 § som du hittar https://lagen.nu/1949:381

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare