FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/07/2013

Underhållsskyldighet till barn i Danmark

hej jag ska flyta till Danmark och kommer vara bokförd där och jag är bara 17 är gammal har jag rätt till underhållsstöd från min mamma och pappa då som är skilda tack på förhand för era svar

Lawline svarar

Hej!

Ja, dina föräldrar är underhållsskyldiga gentemot dig tills du fyller 18 år, vilket framgår av 7 kap 1 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1). Om du går i skolan är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess du fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. Att du befinner dig utomlands saknar betydelse.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare