FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/10/2017

Underhållsskyldighet mellan före detta makar

hej. jag o min man ska skiljas, det kom från ingenstans. jag blir pensionär nu den 25okt. jag får flytta från vårt gemensamma hus[halva mitt] . mannen tjänar bra ca 25- 30000 i mån. jag får en pension på 7045kr. kan jag begära ett underhåll i mån eftersom jag måste skaffa ny bostad ock med min inkomst o dagens hyror får jag inget att leva av. kostnaden som mannen har på huset rör sig om cirka 3000 + löpande el o dyligt. tacksam för svar. MVH Maja

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att före detta makar svarar för sin egna försörjning efter att äktenskapet tar slut, till skillnad från vad som gäller när de är gifta då båda makarna har underhållsansvar gentemot varandra. Det finns dock undantag från detta. Lagen anger att den ena maken kan efter äktenskapets slut vara underhållsskyldig gentemot den andre för en omställningsperiod. Det är den ena makens behov av underhållsbidrag och den andra makens förmåga att betala underhållsbidrag som är av grundläggande betydelse för hur stort beloppet på bidraget blir. Att du kommer få en pension på cirka 7 000, vilket är en låg inkomst, talar naturligtvis för att du ska få bidrag upp till vad som anses skäligt för att du ska klara dig. Exakta belopp bestäms av domstolarna från fall till fall.

Om äktenskapet har varat under lång tid och har den ena maken svårt att försörja sig har denna rätt till underhåll under en längre tid än en omställningsperiod. Om ni har varit gifta länge och du har jobbat i mycket mindre utsträckning än din man, och därför har en låg pension, talar detta för att du ska få underhållsbidrag under en längre tid, kanske till och med på obestämd tid. Återigen tar man hänsyn till den underhållsskyldiges förmåga att betala underhåll och den andres behov av ekonomiskt stöd.

Det bör även nämnas att det står makarna fritt avtala om underhåll om de vill det och kan komma överens.

Sammanfattningsvis kan sägas att dina utsikter att få underhåll från din man ser enligt min bedömning goda ut. Jag rekommenderar därför att prata med din man och betona att du enligt lag har rätt till underhåll (förutsatt att något av de två undantagsfallen som jag beskrivit ovan är aktuella). Det optimala hade naturligtvis varit att ni lyckas komma överens om detta genom att upprätta ett avtal. Skulle det visa sig att detta inte går, och din man kanske efter skilsmässan struntar i att betala underhåll, kan du vända dig till domstol. Lawlines juristbyrå kan i sådant läge hjälpa till med detta. Du kontaktar dem här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare