FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/12/2013

Underhållsskyldighet gentemot utflyttat barn

God dag! Jag är en 17 årig tjej som flyttade hemifrån (blev utslängd) för ca. 2 månader sen. Just nu bor jag på ett elevhem (går andra året på gymnasiet) men jag ska flytta till en lägenhet så fort som möjligt. Min föräldrar är skilda, min pappa bor i Tyskland, och jag får pengar av dom varje månad. Jag undrar om jag fortfarande har rätt till underhållspengar när jag fyller 18 (mars 2014) även om jag inte bor hemma längre ? Det låter som om min mamma kommer sluta betala då och jag läste någonstans på nätet att dom inte är skyldiga att betala när barnet inte bor hemma längre. Ursäkta den röriga texten, försökte få med all information!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Dina föräldrar är underhållsskyldiga gentemot dig så länge du studerar på grundskola/gymnasium fram till och med du har fyllt 21 år, oavsett om du bor kvar hemma eller ej.
Nivån på detta underhållsbidrag bestäms efter vad som anses skäligt med hänsyn till dina behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Vid beräkningen av underhållsbidraget ska hänsyn tas till dina egna inkomster, ekonomiska tillgångar och sociala förmåner. Detta innebär att studiebidrag, inackorderingsbidrag, arbetsinkomster och eget kapital minskar underhållsbidraget.

Detta framgår av föräldrabalken 7 kap. 1 §, se https://lagen.nu/1949:381#K7

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga, hör gärna av dig om du undrar något mer!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare