FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/03/2017

Underhållsskyldighet för förälder

Hej. Min föredetta har inget inkomst och boende. Nu bor hon hos sin mamma. Har hon rätt att göra så? Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Underhållsskyldigheten regleras i föräldrabalken (här). I 7 kap. 1 § 2 st. stadgas att en förälders underhållsskyldighet upphör när barnet fyller 18 år. Om barnet går i skolan efter att ha fyllt 18 år så fortsätter underhållsskyldigheten att gälla tills skolgången avslutats, dock längst till dess att barnet fyllt 21 år.

Om din före detta är äldre än 21 år så har hon ingen lagstadgad rätt till underhåll från sina föräldrar. Ingenting hindrar dock hennes mamma från att låta henne bo hos sig och hjälpa till med hennes försörjning.

Hoppas detta svarade på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare