FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/05/2014

Underhållsskyldighet för barn som studerar vid universitet

UNDERHÅLLSSKYLDIGHET 19-ÅRING Har vi skyldighet att helt eller delvis försörja vår dotter som är 19 år? *Flytt hemifrån för Universitetsstudier på annan ort? *Bo kvar hemma och studera? Om vi inte har underhållsskyldighet alls - Är det rimligt att hon börjar betala för sig hemma, om hon studerar och då måste ta studielån?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Föräldrars underhållsskyldighet upphör när barnet fyller 18 år, eller om barnet fortfarande studerar vid grundskola, gymnasium eller jämförlig utbildning först när barnet fyller 21 år, enligt 7 kap. 2 st föräldrabalken. Om det rör sig om eftergymnasiala studier är ni således inte underhållsskyldiga vare sig om dottern flyttar för att studera eller väljer att bo kvar hemma. Rimligheten i att betala för sig hemma är något som enbart ni som föräldrar kan bestämma. Här ger inte lagen någon vägledning.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare