FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/10/2013

Underhållsskyldighet för barn som ingått äktenskap

Hej, jag undrar om föräldrar fortfarande är försörjningsskyldiga för sina vuxna/myndiga barn som ingått äktenskap, om de studerar på gymnasial nivå och är under 21 år!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Det man måste göra i detta fall är att skilja mellan underhållsskyldighet och det juridiska ansvaret för barn. Det juridiska ansvaret stadgas i 6 kap. 1 § och 6 kap. 2 § 2 st. föräldrabalken där det föreskrivs att den som har vårdnaden om ett barn har ansvar för barnets personliga förhållanden och skall se till att barnets behov av omvårdnad, trygghet och god fostran blir tillgodosett. Vidare stadgas att vårdnadshavaren svarar för den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter samt skall bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning. I det juridiska ansvaret ingår även för vårdnadshavare att ha barnet under uppsikt i syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan. Detta juridiska ansvar i form av vårdnaden föreligger enligt 6 kap. 2 § 1 st. föräldrabalken tills det att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap.

I detta fall föreligger således inte längre något juridiskt ansvar för barnet. Dock föreligger enligt 7 kap. 1 § 1 st. föräldrabalken en underhållskyldighet. Föräldrar ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Vid bestämmande av underhållsskyldighet skall hänsyn tas till barnets inkomster och tillgångar samt sociala förmåner (exempelvis studiebidrag). Enligt 7 kap. 1 § 2 st. föräldrabalken upphör underhållsskyldigheten när barnet fyller arton år. Går barnet i skola efter denna tidpunkt är förälder underhållsskyldig under den tid som skolgång pågår, dock längst till barnet fyller tjugoett år. Med skolgång avses studier i grundskola, gymnasieskola eller annan jämförlig grundutbildning.

Då barnet i detta fall har ingått äktenskap har det juridiska ansvaret frånfallit men underhållskyldigheten kvarstår med anledning av att barnet är under tjugoett år och fortfarande studerar på gymnasial nivå. Barnets äktenskapsingående påverkar således inte underhållsskyldigheten. Dock kan det många gånger i praktiken vara så att barn som lever i äktenskap inte har behov av underhåll från sina föräldrar eller att barnet redan har tillräckliga inkomster, tillgångar och sociala förmåner, vilket i sin tur leder till att föräldrarnas underhållsskyldighet ur ett ekonomiskt perspektiv blir mindre eller helt faller bort.

Vidare skall även tilläggas att en underhållsskyldighet kan uppfyllas genom att exempelvis ställa krav på att barnet skall bo hemma, någon direkt försörjningsplikt gällande de kostnader barnet har finns således inte i det fall barnet har valt att flytta hemifrån.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare