FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll06/11/2014

Underhållsskyldighet för barn som bedriver studier vid Komvux

Hej, min snart 20 år gamla dotter ska börja kommunal vuxenutbildning. Räknas detta som gymnasieutbildning och blir jag i så fall åter försörjningspliktig för henne?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Enligt 7 kap. 1 § 1 st. föräldrabalken föreligger en underhållskyldighet. Föräldrar ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Vid bestämmande av underhållsskyldighet skall hänsyn tas till barnets inkomster och tillgångar samt sociala förmåner (exempelvis studiebidrag). Enligt 7 kap. 1 § 2 st. föräldrabalken upphör underhållsskyldigheten när barnet fyller arton år. Går barnet i skola efter denna tidpunkt är förälder underhållsskyldig under den tid som skolgång pågår, dock längst till barnet fyller tjugoett år. Med skolgång avses studier i grundskola, gymnasieskola eller annan jämförlig grundutbildning. Förälder är enbart underhållsskyldig för den tid som barnet går i skolan. Görs ett uppehåll i studierna föreligger för perioden ingen underhållsskyldighet utan skyldigheten inträder först igen när barnet återupptar sina studier.

Gällande studier vid Komvux kan sådana i vissa situationer komma att fall inom ramen för ”annan jämförlig grundutbildning”. I praxis har uttryckts att (se rättsfallen NJA 1990 s. 49 II och NJA 1990 s. 49 III) efter genomförd gymnasieutbildning kan fortsatta studier vid Komvux på en annan linje leda till underhållsskyldighet. Den fortsatta utbildningen måste i ett fall av detta slag vara motiverad men kraven ska inte ställas alltför högt.

Huruvida underhållsskyldighet föreligger i ert fall kommer bli en bedömningsfråga. De avgörande faktorerna är om dottern sedan tidigare har en avslutad gymnasieutbildning och vilken inriktning studierna vid Komvux har. Har din dotter sedan tidigare avslutat exempelvis en samhällsvetenskaplig utbildning på gymnasienivå och vid Komvux avser att studera liknande program/kurs är det svårt att motivera att underhållsskyldighet kvarstår. Är den utbildning som bedrivs vid Komvux av helt annan sort, exempelvis inriktning omvårdnad, är däremot underhållsskyldigheten med stor sannolikhet tillräckligt motiverad. Lika är fallet om dottern sedan tidigare ej har någon avslutad gymnasieutbildning, då kan studier vid Komvux motivera underhållsskyldighet fram tills hon fyller tjugoett år.

Föräldrabalken finner du https://lagen.nu/1949:381#K7

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare