FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll02/07/2014

Underhållsskyldighet för barn över 18

Hej. Är jag skyldig att betala underhåll för min 18 åriga dotter då hon flyttat till egen lägenhet?? Ska plugga efter sommarlovet..

MVH//Kent

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

Regler om underhållsskyldighet finner du i föräldrabalkens 7 kap.

I 1 § 2 st stadgas att underhållsskyldigheten upphör som huvudregel när barnet fyller 18. Dock, om barnet studerar på grundskole- eller gymnasienivå (alltså ej universitetsstudier) är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår. Dock längst intill dess att barnet fyller 21.

Om du är skyldig att betala beror således på vilka studier din dotter kommer bedriva.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare