FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll25/09/2019

Underhållsskyldighet för 19-åring som gått ut gymnasiet

Finns det någon möjlighet att få ersättning från den andre föräldern när en 19-åring flyttar in på heltid hos mig som mamma. 19-åringen har avslutat sina gymnasiestudier.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsskyldighet regleras i Föräldrabalkens 7 kapitel.

Föräldrarna till ett barn har underhållsskyldighet fram tills den dag barnet fyller 18 år enligt 7 kap. 1 § första stycket föräldrabalken. Om barnet går i grundskolan, gymnasium eller annan jämförlig grundutbildning har föräldrarna fortsatt underhållsskyldighet under den tid utbildningen pågår fram tills då barnet fyller 21 år enligt 7 kap. 1 § andra stycket föräldrabalken.

Har ena föräldern inte vårdnaden om barnet eller inte varaktigt bor med barnet ska föräldern fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag enligt 7 kap. 2 § föräldrabalken.

Sammanfattningsvis har inte föräldrarna någon underhållsskyldighet för 19-åringen då hen uppnått myndig ålder och avslutat sina gymnasiestudier. Fadern behöver alltså inte betala någon ersättning i form av underhållsbidrag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Narin MelazadeRådgivare