FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/04/2017

Underhållsskyldig när barnet bor i familjehem?

Min dotter på nu 16 år bor i en fosterfamilj, är jag ändå skyldig att betala underhållbidrag? Isf när upphör den skyldigheten ? Hon föddes 2001-02-20. Mvh tp.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsskyldighet finns i Föräldrabalkens 7 kap, det hittar du här.

Regler om vad som gäller när barn bor i familjehem finns i Socialtjänstlagen, den hittar du här.

Varje förälder är alltid underhållsskyldig gentemot sitt barn, oavsett om denne är vårdnadshavare eller inte, 7 kap 1 § Föräldrabalken. Om ett barn bor i familjehem är föräldrarna skyldiga att bidra till kommunens kostnader i skälig utsträckning och Socialnämnden har därmed rätt att begära att föräldrarna betalar underhållsbidrag, 8 kap 1 §, andra stycket Socialtjänstlagen.

Underhållsskyldigheten varar tills dess att barnet har fyllt 18 år. Om barnet vid denna tidpunkt fortfarande går i skolan är föräldrarna underhållsskyldiga så länge barnet går i skolan fram tills att barnet fyllt 21 år, 7 kap 1 §, andra stycket Föräldrabalken.

Sammanfattningsvis är du alltså underhållsskyldig gentemot din dotter fram tills att hon fyller 18 år, och om hon går i skolan tills hon är 21 år. Socialnämnden har rätt att uppbära underhållsbidrag från dig när barnet bor i familjehem.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Annie KarlssonRådgivare