Underhållsskyldig i USA - Kan jag tvingas betala?

Hej,

Jag bor i USA och är både Svensk och Amerikansk medborgare. Jag har bott i USA sedan 1999. Jag var gift i 21 år i USA och är nu skild sedan 5 år tillbaka. 2 gemensamma barn 19 och 22 år gamla. Jag har blivit dömd att betala 50% av min Netto inkomst till min före detta fru livet ut. Jag kan inte göra det längre och kommer att flytta tillbaka till Sverige. Vad kommer att hända med mig om jag bor i Sverige och inte betalar föraldra underhåll till min föredetta Amerikanska fru ? Jag är omgift med en svensk tjejj sedan 3 år tillbaka. Kan Sverige skydda mig mot utlämning till USA ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga

När Kronofogdemyndigheten(KFM) driver in skulder gör de det med en s.k. exekutionstitel. Dessa kan i vardagligt tal kallas för anledning till att man har en skuld.

Det finns inga hinder för din exfru att kontakta KFM med den amerikanska domen som ger henne rätt till pengarna, och därigenom få en exekutionstitel (3 kap 1 § 1 punkten Utsökningsbalken). Om detta sker kommer KFM att driva in skulden som om den vore en svensk skuld.

Konsekvenserna av att inte betala denna skuld skulle vara samma som om du inte betalade en svensk skuld. Utlämning kommer inte i fråga, eftersom frihetsberövande pga. obetalda skulder är ett brott mot Europakonventionen(Artikel 1 Tilläggsprotokoll 4, Europakonventionen).

Ja hoppas du har fått svar på dina frågor

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare