FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/12/2015

Underhållsbidrag vid gemensam vårdnad?

Hej! Min man lämnar mig och vi har en liten son tillsammans. Vi har ensamrätt kontrakt: allt som jag har tillhör mig, och allt som han har tillhör honom. Är han skylldig att betala pengar för barnet ifall det blir gemensamt vårdnadskap?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till oss på Lawline med Din fråga!

Pappan till Ditt barn är skyldig att betala underhållsbidrag under följande förutsättningar:

Om han

1. inte har vårdnaden om Ert barn och barnet inte heller varaktigt bor hos honom, eller om Ni

2. har gemensam vårdnad men barnet varaktigt bor endast hos Dig. Detta enligt 7 kap 2 § föräldrabalken (1949:381).

Svaret blir således att han blir skyldig att betala underhållsbidrag till barnet om Ni har gemensam vårdnad och barnet varaktigt endast bor hos Dig.

Jag hoppas att Du har fått svar på Din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare