FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/05/2013

Underhållsbidrag till myndigt barn vid deltidsstudier

Vad menas med jämförlig utbildning när man skriver grundskola och gymnasieskola eller jämförlig utbildning? Vad gäller för KOMVUX? Måste barnet studera heltid eller räcker det med bara en kurs tex läsa matte b för att få underhållsbidrag fram till barnet fyller 21 år?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Underhållsskyldigheten i föräldrabalken 7 kap. 1 § upphör när barnet fyller 18 år. Om barnet fortfarande går i skolan efter denna tidpunkt så fortsätter föräldrarnas underhållsskyldighet under den tid som skolgången pågår, dock längst till dess att barnet fyller 21 år. Det ska vara fråga om grundskola, gymnasieskola och annan jämförlig utbildning. Med ”jämförlig utbildning” menas t.ex. Komvux.

Det finns inte något krav på att barnet ska studera heltid och det räcker därmed med att barnet läser en kurs. Observera dock att man vid bedömningen av föräldrarnas underhållsskyldighet ska ta hänsyn till barnets eventuella inkomster och tillgångar. Detta innebär att underhållsskyldigheten kan sättas ner till ett lägre belopp/helt försvinna om barnet vid sidan av deltidsstudierna får inkomst från ett eget arbete.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare