FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/03/2017

Underhållsbidrag till maka efter äktenskapsskillnad

Ett par ska skiljas, har gemensamma barn och bor varannan vecka i "deras hem" med ungarna. Han jobbar, hon sjukskriven och får ej ersättning. Vad ingår i hans försörjningsplikt gentemot henne? Tak och mat? Hennes räkningar? (CSN, bil, nöje, "vardagsräkningar"?) kan han neka henne något?

Lawline svarar

Hej Anders, tack för din fråga!

Svaret på din fråga regleras av Äktenskapsbalken, den hittar du här. Huvudregeln vid en skilsmässa är att makarna svarar för sin egen försörjning, detta stadgas i 6 kap 7§.

Undantag från huvudregeln stadgas i samma bestämmelse och kan göras om det är så att den ena maken är i behov av ett bidrag för att klara sitt underhåll under en övergångsperiod. Denne har då rätt att få underhållsbidrag efter vad som är skäligt med hänsyn till den andre makens förmåga och övriga omständigheter. Enligt förarbeten och praxis bör underhåll enbart utgå under en omställningsperiod i syfte att ge den behövande maken möjlighet att genom utbildning eller omskolning skaffa arbete eller förbättra inkomsterna.

Ytterligare undantag från detta finns. Om ena maken har svårigheter att försörja sig själv på grund av att ett långvarigt äktenskap har upplösts eller det annars finns synnerliga skäl så har den maken rätt till underhållsbidrag under en längre tid. Rätten ska då särskilt ta hänsyn till om maken i behov av stöd behöver bidrag för att skaffa sig pensionsskydd. Denna möjlighet gäller enbart i klara undantagssituationer och ska tillämpas restriktivt.

Det måste dock finnas ett orsakssamband mellan makarnas äktenskap och den ene makens behov av underhåll för att det ska bli aktuellt med underhållsstöd. Detta kan t.ex. föreligga om ena maken varit hemma under större delen av äktenskapet med ansvar för hem och barn, och på så sätt berövats möjligheten att förvärvsarbeta, medan den andre arbetat och därmed har en plats på arbetsmarknaden. Vidare är inte underhållsbidraget tänkt att behöva täcka mer än ett grundbehov hos den behövande maken, syftet med bidraget är inte att makarna ska uppnå samma levnadsstandard.

Enligt 6 kap 8§ ska underhållsstödet betalas ut fortlöpande om ej särskilda skäl säger annat.

Huruvida det i ert fall ska utgå underhållsstöd eller inte bestäms efter en individuell prövning av era respektive ekonomiska situationer, och jag kan inte gå in närmre på frågan än så här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare