FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/09/2017

Underhållsbidrag - Oense om belopp

Hej,

Min son 16 år vill inte längre bo hos sin pappa och jag måste därmed få underhåll.

Vi delar fortf på allt som busskort, mob, månadspeng, kläder, aktiviteter mm.

Det jag behöver är hjälp med är halva kostnaden allt som kostar extra då han bor hos mig; mat/hygien o dyl.

Jag vet ej vad hans pappa tjänar och han vill heller inte tala om det. Jag vet att han tjänar ganska mkt mer än mig. ca 10.000 kr.

Vi är båda sambos.

Finns det nån ungefärlig summa vi kan gå på då det är svårt att räkna ut utan pappans lön?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrar har underhållsskyldighet för sina barn fram till dess att de fyller arton år, går barnet i skolan vid denna tidpunkt kan skyldigheten sträcka sig fram till barnet blir tjugoett (7 kap 1 § Familjebalken). Bor barnet endast hos ena föräldern ska den andra betala underhållsbidrag, detta förutsatt att föräldrarna har gemensam vårdnad. Sådant underhållsbidrag kan antingen bestämmas genom avtal eller dom (7 kap 2 § Familjebalken).

Det är alltså upp till er att komma överens om beloppet. För att komma fram till en rättvis summa kan ni använda er av ett verktyg på försäkringskassans hemsida (se här). För att komma fram till en rättvis summa krävs dock att båda föräldrarnas inkomster läggs till grund.

Kan ni inte komma överens kan ni vända er till kommunen för att få hjälp med ett samarbetsavtal, detta är kostnadsfritt och kan alltså hindra er från att behöva gå till domstol. Är ni efter detta fortfarande oense så är det dock tingsrätten som ni får vända er till för att få underhållsbidraget fastställt.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare