FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/10/2014

Underhållsbidrag eller underhållsstöd

Hej! Min dotter är 16 år och jag får underhållsstöd från försäkringskassan. Min dotters pappa träffar henne aldrig och vill inte ha med henne att göra, än mindre betala något för/till henne. Han är höginkomsttagare och känner närmare 70.000kr i månaden. Skulle jag kunna på något sätt kräva att han ger henne något bidrag? Till saken hör att han aldrig skulle vilja ha kontakt med varken mig eller min dotter då han nu har en annan familj med barn. Vi separerade när hon var fem år. Vad kan jag göra eller ska jag bara nöja mig med underhållsstödet från FK?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att kunna kräva att han ska betala pengar till din dotter, får du kräva underhållsbidrag av honom. Enligt 7 kap 2 § föräldrabalken (FB), https://lagen.nu/1949:381, ska en förälder som inte har vårdnaden om barnet och inte bor varaktigt tillsammans med barnet fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag. Detta ska ske efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas gemensamma ekonomiska förmåga. Om fadern till barnet är höginkomsttagare finns det alltså goda möjligheter att han skulle kunna tvingas utge ett högre belopp än det du erhåller från försäkringskassan.

Underhållsbidrag fastställs genom dom eller avtal. Det finns en stor möjlighet att fadern motsätter sig underhållsskyldigheten ifall han inte velat ha något att göra med din dotter tidigare, så möjligheterna att bestämma underhållsbidrag via avtal verkar begränsade. Om det inte går att avtala får du ansöka om stämning och via domstol få underhållsbidraget fastställt. En fördel med att få det fastställt i dom är det sedan går att verkställa via kronofogdemyndigheten, och underhållsbidraget kan alltså utmätas hos fadern. Det finns sammanfattningsvis ganska goda möjligheter att få underhållsbidrag, men nackdelen är att detta alltså antagligen måste gå via en domstolsprocess, och du får själv avgöra om det underhållsbidrag du kan få utöver underhållsstödet överstiger de ekonomiska kostnaderna som uppstår när man processar i domstol.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare