FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll08/06/2017

Underhållsbidrag

Hej. Min sambo har 2 barn med sitt ex och de är separerade sen ca 4 år tillbaka. Han har alltid betalat underhållsstöd för barnen och de har haft gemensam vårdnad. Nu har mamman fått ensam vårdnad och barnen bor på heltid sen ca 4 mån hos mamman, sambon har inte barnen något alls pga vissa orsaker.

Nu säger barnens mamma att min sambo ska betala fullt underhållsstöd för barnen + stå för alla aktiviteter, kläder m.m. Alltså han betalar 3146 kr per månad sen tycker hon att han ska betala minst 2-3000 kr extra per månad som ska gå till nöjen och fritidsaktiviteter. Är detta rätt mot barnens pappa?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

När det gäller underhållsbidrag är det i första hand föräldrarna själva som ska komma överens om summan, baserat på det enskilda barnets behov och föräldrarnas ekonomiska situation. Beräkningsverktyg för hur beloppet rimligt räknas fram finns att finna hos försäkringskassan.

I andra hand betalar försäkringskassan ut underhållsstöd vilket baseras på en genomsnittlig kostnad för ett barn oavsett ålder. Summan har då beslutats av försäkringskassan som sedan kräver in betalningen från den andre föräldern. Vill endast poängtera att beräkningarna görs på olika grunder i dessa fall.

EN förälder kan därmed inte bestämma hur stort underhållsbidraget ska vara utan det krävs att gemensamt vara överens. Är det svårt att komma överens om hur stort bidraget ska vara, kan man boka tid hos en handläggare på försäkringskassan för att räkna fram summa och skriva avtal om det. Detta förutsätter att föräldrarna är överens när de kommer dit. Om oenighet fortfarande kvarstår och boendeföräldern inte är nöjd med försäkringskassans uträkning, erbjuder kommunen gratis samarbetssamtal. De får då kontakta kommunen för ett sådant möte. Sista utvägen är att tingsrätten beslutar bidragets storlek.

Ett underhållsbidrag ska vara rimligt och motiverat och inte bestämmas av en förälder. Jag rekommenderar i så fall att de träffas för samarbetssamtal hos kommunen.

Hoppas du kunnat få någorlunda vägledning i din fråga

Jennie NilssonRådgivare