FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/08/2013

Underhåll vid delad vårdnad

Jag och mitt ex har två barn ihop! Det bestämdes i dom att de skulle bo hos mig och hälsa på pappa varannan tors tom söndag.underhållet bestämdes till 3700 kr per barn då våra löner är extremt olika min lön är 17500kr före skatt medan pappans lön har varit mellan 40000 och 60000 före skatt. I augusti i år fram tom december har vi kommit överens om att barnen ska prova bo varannan vecka hos oss. När nu vi kommit igång med detta säger pappan att han ej ska betala något underhåll alls då de bor 50/50! Min fråga är då ska han inte betala något då våra ekonomiska förutsättningar ser helt olika ut? Finns det någon mall på hur vi skulle kunna komma överens i så fall hur mycket?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Frågor om underhåll till barn regleras i föräldrabalkens sjunde kapitel. Av 1 § framgår att föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Den ekonomiska förmågan har sin grund bland annat i föräldrarnas inkomst. Av praxis framgår att barnens ekonomiska standard i huvudsak ska motsvara föräldrarnas vilket innebär att när barnen är hos sin pappa så ska deras levnadsstandard motsvara den han själv har och när de är hos dig ska det motsvara din levnadsstandard.

Som jag förstår dig har ni gemensam vårdnad och den enda situation då man kan tvingas betala underhåll vid gemensam vårdnad är om barnen varaktigt bor tillsammans med endast en förälder. Detta framgår av kap 7. 2 § föräldrabalken. Denna regel är emellertid inte tillämplig i detta fall när ni nu har barnen hos er halva tiden var. Ni fullgör då er underhållsskyldighet när barnen bor hos er.

Här hittar du föräldrabalken https://lagen.nu/1949:381

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare