FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/11/2013

Underhåll till barn

Jag och min sambo bor tillsammans. Nu bor hennes son som är 17 år hos en annan familj pch han har studiebidrag. Ska min sambo betala underhåll?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline.

Som förälder ska man utefter sin ekonomiska förmåga betala sitt barns underhåll fram tills barnet fyller 18 år.

Reglerna om underhåll finns i 18 kap. socialförsäkringsbalken. Schablonbeloppet som försäkringskassan har bestämt är 1273 kr per barn och ska betalas av föräldern varje månad. Din sambo är således skyldig att bidra.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare