FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll01/02/2017

Underhåll och levnadsstandard

Tjena!

Jag och min fd sambo har varit separerade sen i augusti. Vi har två gemensamma barn och sen har jag 3 barn sen tidigare och två av dessa bor på heltid hos mig.

Våra gemensamma barn har vi gemensam vårdnad om med vv.

Nu är det så att jag är den som betalar allt för barnen och funderar på ifall jag kan kräva exet på underhåll då hennes levnadsstandard är högre än min alt få tingsrätten att tvinga henne att betala halva dagisavgiften. Vi delar på barnbidraget men hon verkar köpa kläder till sig själv och säger att hon inte har råd att köpa kläder eller blöjor.

Hur räknas levnadsstandarden ut?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Underhållsskyldighet räknas ut då man mäter barnens behov i förhållande till en förälders ekonomiska överskott.

Barnens behov räknas ut genom en fastställd schablon beroende på hur gammal barnet är utifrån dagen gällande prisbasbeloppet som idag ligger på ungefär 3700 kronor i månaden. Om barnet är 0-6 år är schablonen 65% av prisbasbeloppet, för 7-12 år gäller 80%, samt 13 år och upp gäller 95%. Man får i beaktningen av barnets behov väga in bidrag, barntillsyn (dagis, fritids) samt egna inkomster.

För förälderns samlade förmåga räknas förälderns lön efter skatt, minskat med boendekostnader, återkommande kostnader för exempelvis läkemedel och sjukvård. Föräldern ska även beakta om den får särskilda bidrag. Föräldern får vidare förbehålla sig ett normalbelopp vilket motsvarar 120% av prisbasbeloppet i månaden.

Föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet efter föräldrarnas samlade sociala förmåga. Man måste därför veta vad båda föräldrarnas samlade förmåga är, så att dem därefter kan betala utifrån den del (den procentsats) dem har utifrån deras samlade förmåga tillsammans. Därefter multiplicerar man detta med barnet behov.

Exempel:

Förälder 1: Lön netto: 12 000 kr - 4400 (normalbelopp) - 3000 kr boendekostnad = 4600 kr

Förälder 2: Lön netto: 10 000 - 4400 (normalbelopp) - 2500 kr boendekostnad = 3100 kr.

Barnets behov (10 år): 2960 (schablon)

Förälder 1 ska därför betala: Barnets behov 2960 multiplicerat med Förälder 1 förmåga dividerat med Förälder 2 + Förälder 2 förmåga ihop:

2960 * (4600/7700) = Ca 1768 kr (vilket motsvarar ungefär 60% av barnets förmåga)

Vi ser att förälder 1 får betala mer eftersom denne har en större ekonomisk förmåga.

Hoppas svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare