FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet05/04/2017

Underhåll av fönster i ägarlägenhet

Vem ansvarar för rengöring/underhåll av fönster och glasfasader i en fastighet med ägarlägenheter?

Jag har en ägarlägenhet som sköts av en samfällighet.

Enligt köpeskontraktet ansvarar köparen för underhåll/rengöring av fönster och samfälligheten ansvarar för yttre väggar och fasader.

Min fråga är vad som omfattar fönster kontra väggar och fasader?

Min lägenhet består delvis av vanliga fönster och delvis av stora glaspartier och dessa glaspartier går inte att öppna inifrån.

Min lägenhet ligger på 5e våningen på runt 25meters höjd och enda sättet för mig att rengöra dessa glaspartier är att hyra in en sky-lift.

Min fundering är om inte dessa glaspartier borde räknas som en del i fasaden och därför ansvaras av samfälligheten?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalstolkning

Din fråga har med avtalstolkning att göra. Detta innebär att det inte finns något direkt svar i lagen utan det beror på vad som avses i köpeskontraktet och hur man tolkar det.

Eftersom du anger att "[e]nligt köpeskontraktet ansvarar köparen för underhåll/rengöring av fönster och samfälligheten ansvarar för yttre väggar och fasader" och kontraktet därmed uttryckligen gör skillnad på "fönster" respektive "yttre väggar och fasader", skulle jag tolka det som att även de stora glaspartierna (som förmodligen räknas som fönster) ingår i ditt ansvar för underhåll/rengöring. Jag har dock inte så mycket information att utgå från och det är avtalsparterna (alternativt en domstol) som bestämmer hur ett avtal ska tolkas.

Rådgivning

Mitt förslag är att fråga samfälligheten (t.ex. någon i styrelsen) vad som gäller för de stora glaspartierna som inte går att öppna inifrån.

Hoppas svaret var till hjälp! Du är välkommen att ställa fler frågor i framtiden!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare