Underhåll.

Vilka typer av underhåll kan en hyresvärd INTE kräva av hyresgäst?

Tex, fasadtvätt, rengöring av stuprör, rengöring av takpannor, skruva in skruvar på altan som gått upp osv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka typer av underhåll, kopplat till ett boende, en hyresvärd typiskt sett kan och inte kan kräva av en hyresgäst.

Generellt kan sägas att det är hyresvärden som har ansvar för underhåll av hyresrätten dvs. lägenhetens skick och underhåll (12 kap. 15 § första stycket JB). Till exempel ska en hyresvärd vid en bostadshyra med skäliga tidsmellanrum tapetsera, måla väggar och utföra andra sedvanliga reparationer som uppstått med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk (12 kap. 15 § andra stycket JB). Därutöver ska även skador som inte orsakas av någon av parterna utan hänför sig till ''naturligt slitage'' i regel ersättas av hyresvärden. Den typ av underhåll som en hyresvärd däremot kan kräva av en hyresgäst kretsar kring att ersätta en skada som hyresgästen medvetet eller genom oaktsamhet under hyrestiden orsakat.

När det kommer till bland annat fasadtvätt och skruvar på altanen som gått upp, som du nämner, kan det tänkas vara rimligt att hyresgästen står för det om denna vill att det åtgärdas inom snar framtid/omgående. Detta eftersom en hyresvärd har ett ansvar att utföra förbättringar med vissa års mellanrum. Sedan kan det även vara värt att nämna att förbättringar som riktar sig till ''utseendet'' eller dylikt inte faller under hyresvärdens underhållsplikt.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare