Under vilka förutsättningar kan återkallelse av uppehållstillstånd bli aktuellt?

Hej min man fick sitt permanenta uppehållstillstånd i mars 2020. Och han har förändrats. Har ingen respekt till vårat äktenskap alls. Han har varit våldsam och han är agresiv. Får han stanna om jag skiljer mig från han. Det har varit inseddent när polisen va inblandad. Men va rädd. Så jag vågade inte fullfölja anmälan när jag blev kallad till förhör.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du är gift med en man som fick uppehållstillstånd för cirka 2 månader sedan. Han har sedan dess agerat våldsamt mot dig, varpå polisen har varit inblandad. Nu undrar du om hans uppehållstillstånd kan komma att återkallas om du bestämmer dig för att skilja dig från honom.

När kan ett uppehållstillstånd återkallas?

Ett svenskt uppehållstillstånd kan återkallas om

1. personen flyttar från Sverige (7 kap. 7 § utlänningslagen)

2. personen har ljugit i sin ansökan om uppehållstillstånd (7 kap. 1 § utlänningslagen)

3. personen döms för ett allvarligt brott (8 a kap. 1 § utlänningslagen)

En skilsmässa innebär inte att uppehållstillståndet återkallas

Din mans uppehållstillstånd kommer alltså inte att återkallas på grund av att du skiljer dig från honom.

Våld i nära relationer

Du skriver att din man utsätter dig för våld men att du inte vågat anmäla honom. Jag vill därför uppmärksamma dig om att det finns hjälp och stöd att få genom vården, socialtjänsten eller ideella verksamheter som exempelvis kvinnojourer. Läs gärna mer om detta på Vårdguiden.

Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en till fråga!

Med vänlig hälsning,

Mina JenabpourRådgivare