Undantag från turordningsregeln

Hej !

Kan jag säga upp en person utan att tillämpa turordningen ?

Har idag 4 st anställda i företaget. Uppsägningens orsak är arbetsbrist.

Hur ska jag gå tillväga rent praktiskt.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Som huvudregel så ska turordningsregeln i 22 § Lagen om anställningsskydd följas vid uppsägning på grund av arbetsbrist. Regeln är dock semidispositiv och undantag kan göras genom kollektivavtal, 2 § 3 st. Lagen om anställningsskydd. Ett annat undantag från regeln är att en arbetsgivare som har under 10 anställda får undanta högst två personer som har särskild betydelse för verksamheten (22 § st. 2). Det innebär att du som är arbetsgivare och har fyra anställda kommer att kunna undanta två nyckelpersoner i verksamheten. Det krävs att du kan motivera varför just dessa personer ska få undantas från turordningsregeln.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare