FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/09/2022

Undanröjande av ordningsbot och straffrättsvillfarelse

Min dotter med AM-körkort fick en ordningsbot för att kört med dimljusen tända på sin a-traktor. 097A hette boten. Hon erkände på plats. Dimljusen var ju tända. Men i kursplanen för AM-kort behandlas inte dimljus eller "bilar" överhuvudtaget trots att körkortet ger rätt att köra A-traktor. AM körkortet behandlar endast mopeder. Hon hade alltså inte kunnat fått denna kunskap när hon tog sitt körkort. Bedömer ni att det finns möjlighet att överklaga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att dela upp din fråga i två delar och besvara båda delarna var för sig. Först undrar du huruvida det faktum att reglerna om dimljus på A-traktorer inte behandlades under den utbildning din dotter gått för att erhålla ett AM-körkort kan innebära att din dotter inte ska hållas ansvarig för att felaktigt ha brukat dimljuset då hon körde A-traktor.

Den andra frågan blir rent processuell, huruvida ordningsboten går att överklaga.

En person kan ha uppsåt till en gärning trots att förbudet av gärningen var okänt

För att en person ska hållas ansvar för en gärning krävs det i regel att personen har haft uppsåt till gärningen som personen har begått.

Den gärning som är aktuell kriminaliseras i trafikförordningen 3 kap 71 §. Paragrafen anger att dimljuset får användas istället för halvljus i dimma eller vid kraftig nederbörd. Frågan som blir aktuell är då om din dotter har haft uppsåt till omständigheten att dimljuset varit tänt. Det krävs inte att hon har haft uppsåt till den bakomliggande bestämmelsen som förbjuder användandet av dimljuset. Man brukar tala om att okunnighet om lagen inte ursäktar en gärning som bryter mot lagen.

En person som inte visste att gärningen var förbjuden kan ursäktas

Det finns ett undantag från huvudregeln om att okunnighet om lagen inte ursäktar ett brott. Om hon faktiskt inte vetat om att hennes användning av dimljuset var förbjuden och gärningen anses uppenbart ursäktad på grund av någon omständighet som lett till att hon inte vetat om förbudet i trafikförordningen 3 kap 71 § ska hon undgå ansvar. Detta enligt brottsbalken 24 kap 9 §.

Att körkortsutbildningen inte behandlade frågan om dimljus kan möjligen vara en sådan omständighet som skulle kunna ursäkta din dotter. Möjligen skulle en domstol anse att det fortfarande ankom på din dotter att ta reda på reglerna som behandlar dimljus innan hon sätter sig bakom ratten även om ämnet inte behandlades under hennes körkortsutbildning men det finns ett utrymme för domstolen att finna att hon ska ursäktas med stöd i 24 kap 9 § brottsbalken

En ordningsbot kan undanröjas efter erkännande

Då en ordningsbot som har utfärdats har godkänts behandlas boten som en dom som vunnit laga kraft, detta enligt rättegångsbalken 48 kap 3 § 2 st.

En ordningsbot som har godkänts kan då enbart undanröjas genom en klagan över domvilla. Förutsättningarna för att en ordningsbot ska undanröjas finns i rättegångsbalken 59 kap 6 §.

Den förutsättningen som möjligen kan aktualisera ett undanröjande av ordningsboten i det aktuella fallet finner vi i paragrafens tredje punkt, som säger att ordningsboten ska undanröjas om föreläggandet av inte överensstämmer med lag.

Om din dotter då anses uppenbart ursäktad på grund av omständigheten att hon inte fick den erforderliga kunskapen om reglerna som behandlar användandet av dimljus kan ordningsboten undanröjas genom rättegångsbalken 59 kap 6 § 3 pt trots att ordningsboten ska ses som en lagakraftvunnen dom. Detta då föreläggandet inte stämde överens med lag.

Det finns alltså en möjlighet att få ordningsboten undanröjd om den anses strida mot lag, oavsett att ordningsboten faktiskt vunnit laga kraft genom erkännandet.

En extra kommentar om huruvida ordningsboten kan undanröjas

Det är för närvarande oklart vad som krävs för att en ordningsbot ska kunna undanröjas med stöd i 59 kap 6 § 3 pt. Enligt vissa hovrättsdomar krävs det att polismannen på plats gjorde en felaktig bedömning med den information han hade till handa då han utfärdade ordningsboten. Enligt dessa hovrättsdomar får alltså inte några nya omständigheter som inte polismannen kände till beaktas. Kände inte polismannen till omständigheterna som skulle kunna innebära att hon uppenbarligen ska ursäktas så ska det heller inte spela in i bedömningen om huruvida ordningsboten ska undanröjas. Denna hållning är inte fastställd men är bra att känna till.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare