FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/10/2017

Umgänge med barn som är fosterhemsplacerad

Har en dotter som är nu 15 år, hon har varit fosterhems placerad på frivillig basis sen hon var 6år.

Jag har kämpat för att få träffa henne oftare än jag gör, vilket har varit några timmar en dag, var tredje vecka!

Soc säger alltid att hon måste komma in i den familjen, att hon har så mycket annat o massor av andra liknande saker.

Blir så arg o framförallt ledsen för jag klarar sällan driva min sak när dom gaddar ihop sig.

Vad har jag egentligen för rättigheter...

För enligt dom verkar jag inte ha några alls.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När barn blir fosterhemsplacerade så är det lagen om vård av unga, LVU, som socialnämnden använder sig av. LVU finner du här https://lagen.nu/1990:52.

Socialnämnden har då ett ansvar för att umgänget mellan dig och ditt barn så långt som möjligt tillgodoses enligt 14 § LVU. Det betyder att de ska försöka så mycket som möjligt att hjälpa er få så mycket umgänge som ni vill.

Du skulle kunna ta upp det här med socialnämndens ansvar som ett sätt att få dem att hjälpa dig.

Utöver det skulle du kunna läsa första kapitlet i socialtjänstlagen och hänvisa till detta då tanken med socialtjänsten och socialnämnden är att de ska jobba efter att göra människors sociala liv bättre, se 1 kapitlet i socialtjänstlagen https://lagen.nu/2001:453#K1P1S1.

Detta är dessvärre inte så mycket du kan åberopa i domstol. Jag skulle istället försöka att prata med Socialnämnden och påpeka dessa saker för dem med god ton och hålla ett samtal om vad du upplever vara problemet.

En sak som du också kan göra är att säga att din frivillighet till fostervård inte längre föreligger. Då den nuvarande fosterhemsplaceringen är frivillig så kan du säga att du inte längre samtycker till fosterhemsplaceringen och då måste socialtjänsten utreda huruvida det föreligger rekvisit för tvångsvård (om de vill att barnet ska vara placerat hos fosterfamilj). Detta kommer då prövas i en domstol. Att ta tillbaka ett frivilligt medgivande gör däremot inte att din dotter kommer bo med dig automatiskt då socialtjänsten kan besluta om omedelbart omhändertagande enligt 6 § LVU. Vad du skulle kunna uppnå med att återta ditt samtycke är att en domstol prövar det, men det skulle i realiteten bara kunna leda till massa besvär och utgången skulle kunna bli densamma.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare