Tystnadsplikt inom den enskilda hälso- och sjukvården

En pensionerad leg terapeut har tagit emot patienter privat och inte tagit egentligt arvode men fått kontanter för att täcka upp resa till patient. Liten ort och skvallret gick om patienterna mm. Då tog leg terapeut själv kontakt med patientens fd arbetsgivare, för att stävja rykten och presentera sig. Under mötet har de talat om patienten, dock inte vad som sagts i terapi. Patienten mår dåligt att terapeuten indirekt bekräftat att denne är patient, inför fd arbetsgivare. Leg ter hävdar inget fel begåtts gällande sekretess. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sekretessfrågor inom hälso- och sjukvård som bedrivs av en enskild näringsidkare är reglerade i Patientsäkerhetslagen (PSL). Med hälso- och sjukvård i PSL avses verksamhet som omfattas av Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) (1:2 PSL). i HSL 1:1 anges att lagen gäller för samtliga vårdgivare. Med vårdgivare avses, bland annat, enskild näringsidkare som bedriver hälso- och sjukvårdsverksamhet (2:3 HSL). Frågan är dock om x (den pensionerade terapeuten) överhuvudtaget är en enskild näringsidkare. Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt (13:1 IL). Det ska alltså vara fråga om en verksamhet som bedrivs med vinstsyfte och en viss varaktighet. Du skriver att x inte tar betalt för sina tjänster, det tyder på att x inte bedriver sin verksamhet med vinstsyfte. Det innebär att x inte kan anses som en enskild näringsidkare och då inte heller bedriver en sådan hälso- och sjukvård som omfattas av lagen. Då borde inte heller den verksamhet som x bedriver vara underkastad Patientsäkerhetslagens regler om tystnadsplikt.

Om det är så att x vanligtvis brukar ta betalt för sina tjänster, och detta bara är en undantagssituation, och han därmed ska anses som en enskild näringsidkare så ska han ju också vara omfattad av Patientsäkerhetslagens regler om tystnadsplikt i 6:12-16 PSL. X får då inte obehörigen röja vad x i sin verksamhet har fått veta om en enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden (6:12 PSL). Jag tycker att det låter väldigt olämpligt att x ringer upp patientens före detta arbetsgivare och pratar om patienten, även om det vore välment och även om det inte var uppgifter som har kommit fram under terapin. Alla uppgifter om patienten som är av personlig art är omfattad av tystnadsplikten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare