Tystnadsplikt i förskolan

Hej. Jag har ett problem med en förskolelärare som jag känt sen tidigare. Har nyss haft en propp och meddelade skolan om min status.. Har hon då rätt att utanför skolan som privatperson berätta för sina bekanta att jag har haft en propp och arbetslös just nu,och även berättat vad jag heter och vem som är min son.. Tack på förhand..Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Tystnadsplikten i den offentliga och privata förskolan regleras i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) 23 kap. 1 § respektive skollagen (2010:800) 29 kap. 14 §. De som är eller har varit verksamma i förskolan, exempelvis lärare och föreståndare, får inte röja vad de fått veta om enskildas personliga förhållanden. Med enskilda avses främst förskolebarnen och deras anhöriga. Tystnadsplikten gäller även utanför själva verksamheten, vilket för det allmännas del framgår av OSL 7 kap. 1 §. Det innebär att läraren inte heller på sin lediga tid har lov att röja det som tystnadsplikten berör.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare