Typiskt tillvägagångssätt för bedrägeri att förmå någon att skicka pengar med löftet att denne själv därefter kommer motta ett större belopp

Hej! Jag sitter i en snårig situation. Det började med en kontaktannons på nätet. Han säger att han arbetat i Turkiet o tjänat 1,6 millioner dollar och vill föra över till mig som benificiary, jag gjorde överföring med hjälp av Ziirat bank i Turkiet, men den fastnade på skatt, jag tog ett lån o vi betalade skatten. Sedan har den nu stannat på delay penelty o jag kan inte betala, det är 11.000 dollar. Skatten var 19.100 dollar! Tjänsteman på den turkiska banken ligger på mig om detta o han som ska vara min pojkvän. Jag har redan nu tagit lån o om fler lån kommer jag inte kunna betala på lånen!

Tidigare fick jag ta två smålån för turkiska avgifter.

Vad kan hända nu, är mer eller mindre desperat. Bankmannen säger att om vi ska stänga kontot får jag åka till Turkiet o betala skatt!

Mr Baker som har pengarna försöker få mig via Whatsapp att ta ett nytt lån. De säger att pengarna ligger "pending" till mitt konto!

Jag är uppgiven!

Mycket tacksam för ert svar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar!

Baserat endast utifrån din beskrivning framstår det för mig som sannolikt att du har blivit utsatt för ett bedrägeri av en så kallad sol-och-vårare. Jag kan givetvis inte med säkerhet säga att så är fallet, men det är ett förekommande tillvägagångssätt för bedrägerier att ingå en kärleksrelation med någon, och därefter förmå personen att föra över pengar. Ett vanligt sätt att bedra någon och förmå denne att föra över pengar är just att säga att ett stort belopp pengar kommer att översändas till den bedragne om denne först sänder ett mindre belopp pengar, just som du gjort. Alldeles oavsett om just du blivit bedragen kommer jag att rubricera detta svar på ett sätt som varnar för denna typ av bedrägerier, och placera svaret under frågor som rör bedrägerier. Jag gör så med förhoppningen att det kan förhindra andra i liknande situationer från att råka ut för brott.

Jag kan rekommendera dig att gå vidare genom att boka en tid med Lawlines jurister via e-post info@lawline.se eller telefon 08-533 300 04. Telefonväxeln är öppen måndagar–fredagar kl 10.00–16.00.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare