FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/12/2015

Tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen

Min son o hans ex äger en villa som nu ingen av dem bor i men som båda betalar på. Huset är till salu men hon avböjer alla intressenter med att det är fel pris eller att de ska använda huset till något som hon inte gillar. Sonen har inte råd att fortsätta betala på två boende men kommer ingen vart med sitt ex. Vad kan han göra för att huset ska säljas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom din son och hans ex äger villan tillsammans gäller samäganderättslagen (1904:48). Din son kan ansöka hos tingsrätten att villan ska tvångsförsäljas på offentlig auktion (6 §). Då kan varken din son eller hans ex ta ställning till priset utan blir bundna av det högsta budet på den offentliga auktionen.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare