FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet20/08/2021

Tvångsförsäljning av samägt hus?

Hej.

Jag har köpt in mig i min sambos villa och äger nu 50% av huset. Nu har vi tillsammans tagit en byggkredit och har börjat bygga ut huset. Nu ska vi separera och han har inte råd att köpa ut mig säger han. Men han vill inte heller sälja det förrän det är klart? Hur fungerar detta? Om han lyckats låna pengar för att köpa ut mig är det då vad huset skulle vara värderat till när det är klart eller i dagsläget? och om det inte går att han köper ut mig och jag vill sälja nu vad har jag då för rättigheter? Måste jag vänta tills det är klart?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni båda äger bostaden är samägandelagen tillämplig. Denna lag reglerar de fall då två eller flera personer äger egendom tillsammans. Enligt denna lag har en av ägarna rätt att hos tingsrätten begära att egendomen ska bjudas ut på offentlig auktion (6 § samägandelagen). Rätten utser då en god man som tar hand om försäljningen (8 § samägandelagen). Med stöd av samägandelagen går det alltså att framtvinga en försäljning av egendom, även om den andra ägaren motsätter sig det.

Om sambon istället vill köpa ut dig så använder ni er av marknadsvärdet, dvs. dagens värde på bostaden.

Sammanfattningsvis har du rätt att begära en tvångsförsäljning av fastigheten även fast din sambo motsätter sig en försäljning. Då ansöker du hos tingsrätten och begär en försäljning på offentlig auktion enligt samägandelagen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare