Tvångsförsäljning av samägt boende

Hej. Jag bor själv i ett hus som jag just nu äger tillsammans med min exsambo (vi äger 50/50). Han flyttade ut för snart två år sedan men har sedan dess vägrat bli utköpt av mig pga de låga bostadspriserna som råder och jag bara är villig att betala dagens marknadsvärde. Vi har avtalat att jag bor i bostaden, och att jag då betalar alla bostadskostnader inklusive lån (räntor, dock inte hans amortering). Han har själv inte haft råd att köpa ut mig så det har aldrig varit på tal tidigare. Nu är tvisten igång igen och han har nu kontrat med att han vill köpa huset med sin nya flickvän. Jag har som sagt bott här i två år utan honom och innan vi separerade bodde han här i 4 månader. Jag har gjort det här huset till mitt hem och jag vill inte flytta. Jag har dessutom lagt ner mycket tid och pengar på att renovera huset sen han flyttat (han har inte betalat något). Ingen av oss har barn. Måste jag sälja bostaden till honom om han är villig att betala mer än mig? Eller kan jag få rätt att köpa ut honom till ett rimligt pris, bostadens värderade värde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalsfrihet

Du har ingen skyldighet att sälja din andel av ditt boende till ditt ex. Ni kan fritt mellan er avtala om försäljningspris för den andres andel men ingen skyldighet föreligger att faktiskt köpa eller sälja. Att ditt ex är villigt att betala mer än dig för andelen i bostaden har ingen rättslig betydelse. Du har rätt att köpa ut honom till ett rimligt pris, exempelvis bostadens värderade värde, men han har även rätt att neka att sälja till dig.

Samäganderättslagen

Enligt 6 § Samäganderättslagen kan ena parten i en samägd fastighet begära en tvångsförsäljning av fastigheten på offentlig auktion. Detta betyder att om du inte vill sälja till ditt ex, eller om ditt ex inte vill sälja till dig, kan vem som helst av er mot den andras vilja kräva att den samägda fastigheten ska säljas på auktion för gemensam räkning. Ansökan om en sådan försäljning lämnas in till tingsrätten och den andra delägaren kan i normala fall inte förhindra försäljningen, såvida det inte finns synnerliga skäl.

Vad som anses vara synnerliga skäl har tolkats väldigt restriktivt i praxis och det ska väldigt mycket till för att synnerliga skäl ska anses föreligga och ge skäl för att skjuta upp/få anstånd med försäljningen.

Enligt 9 § Samäganderättslagen kan vem som helst av er begära ett minimipris som fastigheten ska säljas för, så att försäljningen inte blir oförmånlig för någon av er. Minimipriset får dock inte vara så pass oskäligt att fastigheten inte kan säljas. Vidare kan vem som helst av er två samägare buda på fastigheten under auktionen.

Avslutning

Du har ingen skyldighet alls att sälja din andel i fastigheten till ditt ex, oavsett vad han erbjuder. Ha dock i åtanke att han, likväl som dig, kan mot den andras vilja gå till en tingsrätt och begära att fastigheten ska tvångsförsäljas på en offentlig auktion, där ni båda kan buda på fastigheten. Om det föreligger synnerliga skäl för ena parten kan dock anstånd för försäljningen ges, men synnerliga skäl tolkas väldigt restriktivt i rätten.

Mitt råd till dig är att försöka förhandla med ditt ex så att han säljer sin andel till dig för ett rimligt pris. Under tiden bör du samla bevisning/kvitton för allt kapital du lagt ner på huset så att du vid en eventuell tvångsförsäljning kan försöka bevisa för tingsrätten att synnerliga skäl för anstånd med försäljningen föreligger. Var även beredd på att en tvångsförsäljning kan ske, och att du i sådana fall själv kan buda på fastigheten.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare