Tvångsförsäljning av hus

Jag äger 70% av vårt hus och min kille 30%. Sambolagen är avskriven, så vi omfattas inte av den. Jag vill separera och köpa ut min kille. Han vill inte separera och har ingen möjlighet att köpa ut mig. Hur kan jag avhysa honom? Hur lång tid tar processen att avhysa honom när han inte vill!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du och din kille äger ett hus tillsammans innebär det att ni är samägare till huset. Mot bakgrund av det är samäganderättslagen tillämplig.

För att du ska kunna sälja hela huset krävs det som regel att du och din kille är överens om försäljningen (2 § samäganderättslagen). Motsatsvis innebär det således att du respektive din kille har rätt att sälja er andel av huset utan den andres samtycke.

Men ingen princip utan undantag; försäljning av hela fastigheten kan dock vara möjlig utan din makes samtycke ifall du ansöker hos domstol om att huset ska utbjudas på offentlig auktion (ansökan om tvångsförsäljning). Motsätter sig din kille isåfall försäljningen av huset så kan det vara så att han begär anstånd. Ett sådant anstånd beviljas honom endast om han visar att det föreligger synnerliga skäl för ett sådant anstånd (6 § samäganderättslagen). Utifrån din beskrivning av situationen tyder inget på att din kille skulle få igenom någon ansökan om anstånd av försäljningen; anstånd beviljas sällan. Exempel på när anstånd torde lämnas är t.ex på grund av sociala förhållanden eller när marknaden är dålig på grund av att landet befinner sig i exempelvis en lågkonjunktur.

Sammanfattning och handlingsplan

Du har rätt till tvångsförsäljning av ert hus på offentlig auktion. Därför rekommenderar jag dig att skicka in en sådan ansökan vilken som sagt ska göras till domstol.

Lawline RådgivareRådgivare