Tvångsförsäljning

Hej. Hur ska jag göra för att inte kronofogden ska ta och sälja min fastighet.?

Lawline svarar

Hej,

Om du inte kan betala fordringar kommer kronofogden söka där det kan finnas tillgångar. Kronofogden agerar på uppdrag av den borgenären som har en fordran mot dig.

Det du kan göra är att kontakta den som har fordran mot dig för att diskutera din ekonomiska situation och se huruvida det går att skjuta upp betalningen tills dess att du kan betala fordran igen.

Du kan även ansöka om skuldsanering men för det finns ingen garanti att du kan bo kvar i den fastighet du bor kvar i idag, utan det görs då en bedömning hur mycket som anses skäligt att leva för.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare