Tvångsåtgärder på ett HVB

Jag jobbar på ett HVB och undrar om jag har rätt att använda tvångsåtgärder om en klient vägra flytta på sig, lämna matbordet, plocka upp efter sig eller på annat sätt sätter sig på tvären. Detta händer ytterst sällan och kan oftast lösas med dialog.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur personalen ska bete sig på HVB kan delvis utläsas ur de olika principer som socialtjänstlagen bygger på. På ett HVB kan en person hamna antingen frivilligt eller genom tvång.

Utgångspunkten inom socialtjänsten är frivillighet och självbestämmande vilket innebär att det endast i ytterst få fall är tillåtet att vidta tvångsåtgärder eftersom det annars skulle strida mot syftet med frivillighet. Fall som tillåter tvångsåtgärder är när tvångsomhändertagande har behövts göras för vård av unga, vård av psykiskt sjuka och vård av unga missbrukare. Det är dock bara s.k SiS- institutioner som får vidta tvångsåtgärder i vissa fall som exempelvis bältläggning, isolering, kontaktförbud och ska enbart användas om det är absolut nödvändigt och i den proportion som krävs för att uppnå syftet med åtgärden. Personal på HVB får alltså inte vidta tvångsåtgärder som inskränker grundläggande fri- och rättigheter utan att det finns särskilt stöd i lag.

De situationer du skriver om här föranleder inte tvångsåtgärder. I socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd berörande hem för vård och boende omnämns det ständigt att verksamheten ska drivas med respekt för den enskildas personliga integritet. När det gäller personalen ges riktlinjer om att de ska vara utbildade inom området, vara personligt lämpliga för arbetet och ha den erfarenhet som krävs för att utföra arbetet [5 kap. 2 § HSLF-FS 2016:55]. Man bryr sig alltså väldigt mycket om individen och dennes trygghet och självbestämmande framför annans bestämmanderätt.

Det finns en möjlighet för föreståndaren på boendet att utfärda ordningsföreskrifter. Dessa ordningsföreskrifter får dock bara röra de dagliga rutinerna på hemmet som exempelvis att det ska vara tyst vid en viss tid. Ordningsreglerna får alltså inte användas som hot eller tvång utan är bara till för att skapa trygghet och säkerhet för de som vistas på boendet [3 kap. 5 § socialtjänstförordning]. Givetvis kan det få konsekvenser om en klient inte lyder ordningsreglerna men det får aldrig innebära en typ av bestraffning som innebär någon begränsning av dennes rättigheter, kränkning av denne som person eller liknande.

Min slutgiltiga bedömning

Utefter den informationen jag fått här av dig och utefter den information jag presenterat för dig gör jag en bedömning att du inte kan vidta tvångsåtgärder på ett HVB om du inte arbetar på en SiS-institution. Om så är fallet kan ändå inte de handlingarna som du nämnt om att inte vilja flytta sig eller lämna matbordet ge upphov till tvångsåtgärder eftersom tvångsåtgärder bara ska vidtas om det är absolut nödvändigt.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning

Matilda HetlesaetherRådgivare