Två parkeringsskivor

Räknas det som 2 p-skivor om man har en P-skiva samt en handskriven lapp med ankomsttid?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av lagens ordalydelse kan en parkeringsskiva eller motsvarande användas (49 a § 2 st. 3 pt. Trafikförordningen [1998:1276] [TrF]). Det innebär således att en handskriven lapp med väl synlig ankomsttid som är läsbar utifrån kan likställas med en parkeringsskiva. Om det ligger en parkeringsskiva och en handskriven lapp med ankomsttid i framrutan på en bil så betraktas det alltså som två parkeringsskivor.

När två eller fler parkeringsskivor finns synliga så betraktas samtliga som ogiltiga, varför underlag för böter föreligger. Det beror på rekvisitet "väl synlig ankomsttid" (49 a § 2 st. 3 pt. TrF). Ifall det finns flera tidsangivelser än en så kan en parkeringsvakt omöjligen veta vilken tidsangivelse som är den korrekta, varigenom ingen av tidsangivelserna kan betraktas som "väl synlig".

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare